7 lutego 2011

Handel – dodatkowe zasady do SW

Handel liczy i używa się jak umiejętność, ale nie jest nią. Jej minimalny poziom to kość k4, a maksymalny to k12. Zasada działania polega na wyrzuceniu sukcesu, aby zakupić daną rzeczy, a dzięki dodatkowym przebiciom powodujemy, że nie tracimy własnych zasobów. Każdy zasób posiada dwa punkty, które reprezentują jego wytrzymałość – w SW rany lub wyczerpanie - po utraceniu, których traci się tymczasowo aktualną wartość bogactwa.

Przykładowo:
Gdy kupujemy coś z tego samego poziomu cenowego nie dostajemy żadnych modyfikatorów do rzutów, potrzebujemy jedynie sukcesu i jednego przebicia. Gdy jednak kupujemy coś tańszego dostajemy za każdą kość różnicy dodatni modyfikator +1, czyli posiadając wartość zasobów na poziomie k8 kupując coś z poziomu k4 mamy premię +2 do rzutu. Natomiast, gdy potrzebujemy kupić coś z poziomu k8 samemu mając wartość zasobów na k4, za każdą różnicę w kości dostajemy ujemny modyfikator -1, by nie stracić zasobów – w tym wypadku -2.


Kość

Bogactwo (w €)

Roczny dochód +/-

K4-2

do 15

180

K4-1

do 30

260

K4

do 50

0,6k

K6

do 200

2,4k

K8

do 1000

12k

K10

do 5000

60k

K12

do 20K

240k

K12+1

do 100K

1,2M

K12+2

do 500K

6M

K12+3

do 2M

24M

K12+4

do 10M

120M

K12+5

do 50M

600M

K12+6

do 200M

2,4Md

K12+7

do 1Md

12Md

K12+8

do 5Md

60Md

K12+9

do 20Md

240Md

K12+10

do 100Md

1,2T



Tabelka przedstawia od lewej poziom bogactwa wyrażony w kości, dalej w sumie pieniędzy do poziomu którego może je wydawać bez zmiany modyfikatora +/- i na końcu w przykładowej wartości rocznych dochodów. Wartości dodatnie w kościach k12+1 itd. nie są dodawane do testów podczas handlu oznaczają one tylko ogólny poziom bogactwa. Podczas gry używa się tylko kości od poziomu k4 do k12. Wartkości w tabelce są przykładowe, jeśli komuś nie pasują może je sobie zmienić.

Każda postać zaczynając grę posiada poziom bogactwa na poziomie k6. Poziom może tak samo zwiększyć się jak i zmniejszyć. Utrata z reguły jest tymczasowa i może być spowodowana np. ratami/ kredytem lub sporymi wydatkami w krótkim czasie. Może być także spowodowana zawadą, która spowoduję jej trwałą utratę. Strata zasobów naliczana jest jak utrata zdrowia u postaci i zawsze używana jest dla aktualnego poziomu bogactwa. Jeśli w krótkim czasie stracimy lub zdobędziemy podwójną wartość zasobów - czyli cztery punkty -, możemy zyskać lub stracić poziom bogactwa na stałe. MG powinien pamiętać, że żeby powiększyć swój majątek bogaczowi nie wystarczy "okantować" kilku żebraków, powinien on poszukać osób o podobnym statusie społecznym co on. W drugą stronę natomiast sytuacja wygląda o wiele lepiej, gdyż posiadając niski status społeczny każde pieniądze są duże.

W przypadku szybkiego sfinalizowania wielkiej transakcji, gdy potrzebna jest nam gotówka, której nie mamy, możemy zwiększyć poziom bogactwa dzięki pomocy przyjaciół/ towarzyszy lub banku. Zasada polega na krótkotrwałym powiększeniu naszego kapitału o połowę wartości bogactwa wspomagającego nas zaokrąglając go w dół i dodając do naszej puli. Tę zasadę można stosować bez ograniczeń, chyba, że MG zdecyduje inaczej. Tak samo jak przy innych testach wykonuje się tylko jeden rzut dla osoby gromadzącej nasz kapitał. W przypadku sukcesu, porażki lub przebicia należy stosować wynik dla wszystkich osób biorących udział w danej transakcji, czyli jeśli mamy sukces, to wszyscy tracą po jednym punkcie zasobów.

MG powinien pamiętać, że wysokie zarobki postaci łączą się z ich pewnymi obowiązkami oraz o tym że mało jest ludzi na świecie posiadających w pojedynkę wielkie majątki. Z reguły tak ogromne majątki posiadają po krajach, wielkie korporacje i inne firmy, które nie składają się z pojedynczych jednostek tylko członków zarządu itp. osób.

Jak wygląda handel z innymi osobami?
Regułę stosuje się tę jeśli postać chce coś kupić lub sprzedać npcowi lub komuś innemu np. postaci innego gracza. Sprzedający wyznacza cenę, jaką chce otrzymać za daną rzecz i jeśli nadal ktoś chce to kupić, kupujący robi test na handel. Wynikiem rzutu mogą być trzy przypadki, przebicie oznacza, że nie wpłynęło to źle na portfel kupującego i nabył daną rzecz bez straty zasobów, sukces oznacza utratę jednego zasobu, a pech stratę dwóch zasobów. Przy czym stracone zasoby zawsze przechodzą na profit drugiej stronie w tym przypadku sprzedającemu.

Na koniec dodaje kilka szczegółów dotyczących mechaniki aby lepiej ją dopasować do zaistniałych zmian.

Zalety i Wady – modyfikacje starych oraz nowe

Handlarz
Wymagania: Zaleta Charyzmatyczny, Spryt k8
Do wszelkich testów związanych z handlem postać otrzymuję premię +1.
Wielki Handlarz
Wymagania: Ranga Weteran, Handlarz, Spryt k10, Duch k8
Do wszelkich testów związanych z handlem postać otrzymuję premię +1 oraz poziom bogactwa +1.
Oszust
Wymagania: Ranga Nowicjusz, Spryt k10
Do wszelkich testów związanych z handlem postać otrzymuję premię +1 oraz zwiększa bogactwo o +1. Jeśli ktokolwiek pozna się na oszustwie postać dostaje karę -4 do kontaktów z tą osobą, może to także przynieść złe w skutku spotkanie z literą prawa lub innymi mniej wyrozumiałymi organizacjami Oszustwo może oznaczać przykładowo sprzedawanie chińskiej podróbki, kupowanie za fałszywe pieniądze, używanie kradzionych kart kredytowych, sprzedawanie trefnej broni.
Gruba Skarpeta
Wymagania: Ranga Nowicjusz, Spryt K6
Postać posiada skrytkę, której zawartość może zwiększyć poziom bogactwa o +1. Po zużyciu, której traci się możliwość ponownego skorzystania ze środków, do czasu ich ponownego zmagazynowania.
Skrytka
Wymagania: Ranga Doświadczony, Spryt K8
Postać posiada skrytkę, której zawartość może zwiększyć poziom bogactwa o +2. Po zużyciu, której traci się możliwość ponownego skorzystania ze środków, do czasu ich ponownego zmagazynowania. Nie sumuje się z innymi skrytkami - każda uznana jest jako osobny byt.

Modyfikacje do istniejących
Bogaty
Całość bez zmian oprócz tego, że nie daje już pieniędzy ale podnosi poziom bogactwa o +2.

Cholernie Bogaty
Podnosi poziom bogactwa o +3.

Szycha
Tak jak piszę daje zaletę Bogaty, czyli podnosi poziom bogactwa o +2.


Biedak
Poziom bogactwa zmniejszony o -1.

5 komentarzy:

  1. Biedni coś ci BG w Twoim systemie ;-) Na k6 (co w SW typowo oznacza przeciętny poziom) się chyba z jakiegoś zasiłku utrzymują, a na k8 z nisko-płatnej pracy najemnej.

    Nic dziwnego, że muszą zajmować się bohaterskim ratowaniem świata :) :)

    A na serio: bardzo fajne i bardzo pożyteczne:) i podobne do Wolsunga, co jest plusem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie patrz się na to jak w realu ludzie zarabiają, ale raczej przez pryzmat cen przedstawionych w podręczniku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł i realizacja dobra. Ale mój komentarz jak przedmówcy:

    Daj 1k4-2 dla tych, co są na "zasiłku". k4 dla biednych (ale zarabiających samodzielnie) ludzi, zaś k6 dla przeciętnie zarabiających. Czyli po prostu przeskaluj wartości w dwóch pozostałych kolumnach, zaczynając od k4-2. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za radę, dodałem dwa wiersze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne o tyle, że w Warhammerze zawsze mnie irytowało drobiazgowe liczenie koron, szylingów i pensów i zastanawianie się czy postać stać na objad i dwa piwa ;-) W ten sposób upraszczamy sobie natomiast arytmetykę nawet jak od czasu do czasu ...próbujemy kupić coś droższego, a i grywalne stają się klasy postaci związane z posiadaniem większej kasy (kupiec, arystokrata, mistrz gildii) ;-)

    Przy czym jak w Wolsungu traktowałbym te poziomy bogactwa umownie ;-) Jak ze wszystkimi umiejętnościami: k4 - "biedota"; k6 (domyślne dla BG) - jakaśtam przeciętność; k12 - ci co się dopracowali/wygrali w lotka; k12+cośtam - wąska elita ;-) Bez zagłębiania się w "ile to koron" :D

    OdpowiedzUsuń